Dåbsbarnet

Jeg har altid haft et problematiseret forhold til Dåben. Jeg blev selv barnedøbt, da mine forældre dengang var medlemmer af den danske folkekirke. Da jeg var 12 år, blev mine forældre baptister – En frikirke, hvor man praktiserer voksendåb forudgået af en omvendelsesoplevelse. Jeg blev selv omvendt og voksendøbt som 15-årig, som andre unge, der voksede op i en Frimenighed. Siden brød jeg med min religiøse opvækst og blev et mere refleksivt menneske.

De første kristne var i sagens natur voksne, som omvendte sig og lod sig døbe, som symbol på deres nye tro – kristendommen. Siden overgik man i den evangelisk lutherske kirke til barnedåben, hvor det er vigtigt at fastholde, at dåben er Guds suveræne handling over for et menneske – At livet er en gave fra Gud, som mennesket skal tage imod. Den kristne er helt afhængig af Gud, som et lille barn er helt afhængig af sine forældre. Under barnedåben svarer forældrene ”ja” på barnets vegne til Guds Gave – Symboliseret ved dåben. Siden bekræfter barnet dette ”ja” ved konfirmationen. Folkekirkens begrundelse for barnedåben findes i Markusevangeliet kapitel 10 vers 13 til 16, hvor der ganske vist ikke er direkte tale om dåb, men om Jesu velsignelse af de små børn: ”Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres”.

I Frikirkerne bliver det lille barn også båret frem i kirken og får lyst velsignelsen, som Jesus gjorde det. Udgangspunktet er i denne sammenhæng, at det lille barn på forhånd er velsignet af Gud og er kommet til verden som en gave fra Gud. Når man derefter kommer til personlig tro på Jesus, bliver den omvendte døbt med fuld neddykkelse i vandet, som Johannes døber gjorde det med de første kristne i Jordanfloden.

Begge dåbssyn og praksis finder deres udgangspunkt og begrundelse i Bibelen, som dog kan læses og forstås forskelligt af de forskellige trossamfund.

Størrelse:
3-5 måneder
Halv brystvidde: 28 cm
Længde midt bag: 100 cm
Ærmelængde under ærmet: 17 cm

Materialer
400g Isager Merilin fv 0
Vejledende rundpinde nr 2,5 og 3

4 knapper

Strikkefasthed
I mønster på p nr 3:
10 cm = 26m og 32p

Kjolen er strikket oppefra og ned.

 

 

 

 

 

 

 

DKK 45,00

Kategori:
HandelsbetingelserCookie og privatlivspolitikPersondatapolitik
Cvr: 42331058
Adresse:  Munkevej 7C, 3.TV. 7700 Thisted
info@behighknit.dk
Betalingskort: