Dette design har jeg lavet i samarbejde med min 20-årige datter, Marie, som er en dygtig strikker. Hun fik idéen, da vi planlagde at rejse til Grønland sammen. Marie tegnede modellen og lavede diagrammet. Jeg beregnede og beskrev selve opskriften.
Tunniit er det grønlandske ord for de særlige inuit-tatoveringer, som grønlændere de senere år får tatoveret for at vise tilbage til deres oprindelige og spirituelle kultur. Hos de gamle inuitter var det spirituelle og åndelige, alt det der omgav dem, og alt var besjælet og levende. Alt havde en styrke og en egenskab, som de ”lånte” for at beskytte dem under de hårde livsvilkår, som de levede under. Styrken og egenskaberne overførte de symbolsk til tatoveringer/tunniits. Ordet tatovering er et polynesisk ord og stammer fra den polynesiske tradition, hvorfor inuitterne ønsker at bruge deres eget ord: Tunniit.
Da jeg for få uger siden boede og arbejdede i Nuuk, besøgte jeg Grønlands Nationalmuseum, hvor man kan se 8 mumier. De blev fundet ved den gamle boplads ”Qilakitsoq”, ved Uummannaq, i 1972 og er dateret til at have levet omkring år 1475 e.Kr. Der blev fundet 6 kvinder og 2 børn. 5 af de 6 kvinder havde tunniits. Dengang var den mest udbredte metode, at tunniits blev syet ind i huden med synål og senetråd, der blev dyppet i en blanding af sod, olie og urin. Ved denne metode efterlades små streger under huden, som tegner de amuletmønstre, som kvinderne bar på kroppen. En anden metode var at prikke soden ind med et skarpt værktøj. Den første tunniit en kvinde fik, var en hagemarkering, som hun fik, når hendes færdigheder var gode nok til at udfylde en rolle og løfte et ansvar i fællesskabet. Formen på tunniits’ene i ansigtet viste også, hvilken inuit-gruppe de tilhørte. Tunniits forsvandt gradvist efter missionærernes ankomst til Grønland i 1721.
Nu vender disse tunniits tilbage. Jeg mødte mange, især kvinder, med tunniits, men de er forbeholdt oprindelige inuitter, så de derved bæres i relation til deres rette intention. Man kan dog støtte inuitkulturen ved at fremvise tunniits igennem kunst og kunsthåndværk, som i dette tilfælde, for på den måde at fortsætte fortællingen og formidlingen af inuitkulturen.
Tunniits og deres symbolværdi
Qulleq er en vestgrønlandsk tunniit, som tatoveres som et zigzag-mønster. Mønsteret er en amulet for lys og varme – ildens amulet.
Ivaluit er det mest udbredte mønster både i Grønland og blandt inuitterne i Canada. Det er den stiplede linie – syningens amulet, som overordnet symboliserer den ”syning”, som holder klæder, telte og kajakker sammen. ”Syningen” besidder hav- og landdyrets kraft og styrke.
Tuukkat-mønsteret (Y’et) finder man hos kobberinuitter, netsilik, iglulik og vestgrønlændere. Tunniit’en er en amulet for fangstheld.
Putu streger eller prikker holder balancen mellem åndeverdenen og menneskenes verden, så det onde adskilles fra det gode.
Når jeg spurgte ind til betydningen af den enkeltes tunniit og dens betydning, tillagde den enkelte kvinde ofte sin amulet en personlig betydning, som eksempelvis symbol på deres børn, søskende, familie og som beskyttelse mod ondskab osv.
Størrelse: XS/S(M/L)XL/XXL
Halv brystvidde: 53(60)67cm
Længde målt i nakken: 60(63)66cm
Ærmelængde under ærmet: 42cm
Materialer
A: 250(300)350g Isager Jensen Yarn
B: 75(100)125g Isager Silk Mohair
C: 150(150)200g Isager Jensen Yarn
B: 50(50)75g Isager Silk Mohair
Vejledende pinde nr 3,5 og 4,5
Strikkefasthed
I glatstrik på p nr 4,5:
10 cm = 18 og 24p
DKK 45,00